11 Mayıs 2012 Cuma

ORTADOĞU VE BALKANLARIN EN HIZLI KAĞIT TOPLAYICISI SİNAN'LA RÖPORTAJ


İstanbul’daki kağıt toplayıcılarının sorunları ve yaşamlarını birinci ağızdan duymak amacıyla kağıt toplayıcısı Sinan Yenmer ile bir röportaj gerçekleştirdik.  Beş yıl önce kağıt toplamak için İstanbul’a göç eden 19 yaşındaki Sinan Yenmer ile Geri Dönüşüm İşçileri Derneği’nde gerçekleştirdiğimiz röportajın içeriğini aşağıda bulabilirsiniz.

P.G:Kağıt toplama işine nasıl ve ne zaman başladınız?
S.Y:Beş sene önce Van’dan İstanbul’a kağıt toplama işini yapmak için göç ettim. O gün bugündür Van’a bir daha dönmedim ve beş yıldır İstanbul’da kağıt topluyorum.

P.G:  Sizi Van’dan İstanbul’a getiren şartlar neler oldu?
S.Y: Van’da gece gündüz bir elektrikçinin yanında çalışıyordum ve haftalık 50 Lira alıyordum. Bu para geçinmemize yetmiyordu ve maddi durumumuz iyi değildi. Van’da yeni bir ev yaptırmıştık ve geçinecek paramız kalmamıştı.  Ben de İstanbul’a gidip, kağıt toplamaya karar verdim. Kazandığım paranın yarısını da aileme göndermeye başladım.

P.G:Neden başka bir şehre değil de İstanbul’a göç ettiniz?
S.Y:Bizim köyden İstanbul’a göç edip kağıt toplayan çok kişi vardı. Onların burada iyi para kazandığını duyunca ben de bu şehre gelmeye karar verdim. Burada köyden bir sürü arkadaşım ve akrabalarım var. Hem İstanbul’da diğer şehirlere göre çöpten çıkan kağıt sayısı çok daha fazla. Burada ekmek parası kazanmak daha kolay.

P.G: Eğitim durumunuz nedir?
S.Y: ilkokul beşten sonra okulu bıraktım. Baktım okumak bana göre değil ben de çalışmaya ve para kazanmaya başladım.

P.G:İstanbul’da nerede oturuyorsunuz ve  evde kaç kişi yaşıyorsunuz?
S.Y:Tarlabaşı, Babacan sokakta bulunan bir apartmanın bodrum katında 8 kişi kalıyoruz. Evimiz küçük ve karanlık ama biz halimizden memnunuz. Zaten hepimiz aynı köydeniz ve akrabayız, hepimiz de kağıt topluyoruz.

P.G:İstanbul’da ilk işe çıktığınız günü ve neler hissettiğinizi hatırlıyor musunuz?
S.Y:İlk gün köyden akrabam Veysi ile Dolapdere’de kağıda çıktık. Veysi o gün bana nasıl kağıt toplayacağımı ve yolları öğretti.  Biz kağıt toplarken sanki herkes bize bakıyormuş gibi hissettim ama daha sonra alıştım.

P.G: İstanbul’da kağıtçılık dışında başka bir yerde çalıştınız mı?
S.Y:2 yıl önce Taksim’de bir manavda çırak olarak işe başladım. Akşama işi bıraktım. O gün anladım ki ben kağıdın kokusuna alışmışım, başka bir iş yapamam.  En azından kağıt toplarken kafam rahat ve özgürüm, kimse bana karışmıyor. Nereye canım isterse oraya gidiyorum, sürekli bana emirler yağdıran kimse de yok. Ertesi gün tekrar çıktım kağıda ve bir daha da asla bırakmam.

P.G:  Günde kaç saat çalışıyorsunuz ve ne kadar para kazanıyorsunuz?
S.Y:Çalışma sürem belli olmuyor bazen 12 saat, bazen de 16 saat çalıştığım oluyor.  Gerçi arkadaşlar bana hızlı kağıt topladığımı söylüyorlar ve bana “Ortadoğu ve Balkanların En Hızlı Kağıtçısı” diyorlar. Gün sonunda  ise 40 ya da 50 TL kazanıyorum.

P.G:Kağıt toplayıcı olarak bize bir gününüzü anlatır mısınız?
S.Y:Sabah erkenden çöpe çıkıyorum. Çöpten topladıklarımı Tarlabaşı’nda bulunan depoya götürüp, satıyorum. Sonra eve gidip dinleniyorum. Akşam olunca yine çöpe çıkıyorum, geceye kadar yine çöp topluyorum. Onları da satıp eve dönüyorum ve uyuyorum. Haftanın altı gün bunları yapıyorum.

P.G:  İş dışında neler yapıyorsunuz?
S.Y:Haftada bir gün o da Pazar günleri izin kullanıyorum.  Arkadaşlarla deniz kenarına gidip denizi ve insanları seyrediyoruz.

P.G:  Toplumda kendinizi nerede görüyorsunuz?
S.Y:Toplumda kendimi aşağıda bir yerde görmüyorum ve mesleğimi seviyorum.  Diğer insanlar nasılsa ben de onlardan biriyim. Benim onlardan ne farkım var?  Zaten hepimiz aynı ülkede yaşıyoruz ve hepimiz kardeşiz.

P.G: Devletten ve toplumdan herhangi bir beklentiniz var mı?
S.Y:Devlet bizim çalışmamıza izin vermiyor. Her gün sokakta belediye çalışanlarıyla kavga yapıyoruz.  Kağıt toplama işi özelleştirildiğinden beri, ekmek kazanmak bizim için daha da zorlaştı. Devlet bizim de kağıt toplamamıza izin versin yeter. Biz, devletten para, pul istemiyoruz. İnsanlardan da bir şey istemiyoruz sadece devlete karşı bizim bu isteğimizde bizim yanımızda olsunlar.
Kağıt toplayıcılara dair sorduğumuz sorulara içtenlikle cevap veren Ortadoğu ve Balklanların en hızlı kağıt toplayıcısına bir kez daha teşekkür ediyoruz.

Not:
Video: 10.05.2012 tarihinde Geri Dönüşüm İşçileri Derneği’nde Ezgi Aksu tarafından çekilmiştir.

Fotoğraflar: 10.05.2012 tarihinde Geri Dönüşüm İşçileri Derneği’nde Burcu Aydoğan ve Serap Bozkurt tarafından çekilmiştir.

0 yorum:

Yorum Gönder